Varför inte flytta till Småland

Jag tänker ibland på hur vår Love Nepal kväll berörde i våras.
Så många människor är generösa om dom bara hittar vägar att vara det, och blir pushade i rätt riktning.

Sanningen är att människor som ex.vis Moder teresa, eller i nutid, Mikael Alfvén som handlar osjälviskt och erbjuder en hjälpande hand till sina medmänniskor, berör oss alla djupt och fyller oss av beundran.

Hallå church, dröm med oss, tänk dig en kyrka som är äkta, som inte gömmer sig, som tänder ett ljus istället för att förbanna mörkret.

Tänk dig en kyrka som ger hopp mitt i hopplösheten. Tänk om vi blev mer kända för det vi gör, våra insatser, inte bara åsikter.

Vi önskar bygga en kyrka som är full av vardagshjältar, på missionsfältet, men också på hemmaplan, som lever en livsstil där man finns till hands för sina medmänniskor, även i det lilla, enkla, och vanligt vardagliga. En kyrka som finner behov och fyller dem, ser smärtan och lindrar den. En kyrka som gör en skillnad.
Tänk dig en kyrka som också satsar på mission, bland de onådda delarna i världen! Som skickar team regelbundet!

Vet du vad, om man ställer följande fråga på random platser. Vem är Gud? Hur är Gud? Vad är Gud? Då lär du få många varierade svar…men kanske ännu fler frågor…

Cornelius Vreeswijk sjunger om Gud, ….somliga går i trasiga skor…Gud fader som i himmelen bor, kanske vill ha det så?
Även Timbuktu ~ han sjunger. ”Alla vill till himlen, men det är få som vill dö”
Nordman – sjunger, djävul eller Gud, vad vet jag, vad vet du?
U2 sjunger om: ”one man came in the name of love”…

Dessa frågor finns där, överallt dyker dom upp…
Existensiella frågor finns därute hos människor, vem är jag, vart är jag på väg, finns det något efter döden, finns det något mer, finns Gud…Vad vet jag, vad vet du?
Jag möter även många kyrkliga människor, troende av olika de slag som faktiskt lever osäkra på Guds kärlek.
Kyrkan genom historien har inte alltid gett den rätta bilden av Gud, utifrån ärliga, brinnande goda intentioner har det ibland slagit fel…genom olika kyrk-system har man bränt människor…
I mångt och mycket har kyrkan ofta blivit ett museum för traditioner och gamla goda tider och DET har blivit viktigare än att VISA på vår Guds Faders kärlek.
Kyrkor har tagit in traditioner, skapat subkulturer och dessa har ibland tagit så stor plats så det skymt utsikten för Gud och Hans kärlek.
Även nya, karismatiska kyrkor har ibland ‘skapat’ utryck som skymt sikten för Kristus själv!

Låt mig citera ett bibelord

Predikaren 3:11
”Också evigheten har han lagt i människornas hjärtan”

Augustini:
”Du har skapat oss till dig, o Gud, och vårt hjärta är oroligt, till dess det finner ro i dig.”

Hursomhelst: För att få bilden av Gud rätt måste vi titta på Jesus Kristus, inte någon annanstans. Kan bli fel att bara titta på kyrkan.

Låt mig säga 2 saker om Jesus Kristus!

JESUS RÖRDE UPP
Man kunde inte stoppa Jesus i en box.
Han botade på sabbaten, Han förlät och försvarade en hora och såg på henne och sa, jag dömer dig inte…du är fri, förlåten, gå, synda inte mer…
Han struntade i den lokala båt-trafiken utan gick på vattnet istället…
Folk som ville ha kontroll, ville ha makt, ville leva i traditioner blev upprörda…han kunde inte bry sig mindre…
För folk som ville leva kvar i sin skit blev han också en stötesten…han konfronterade falskhet, präktighet, speciellt när det skedde i Guds namn. Han var tuff och samtidigt full av nåd.

JESUS BERÖRDE
Jesus rörde inte bara upp, han upprörde inte bara, Han var färgstark, han rörde upp men överallt framför allt så berörde Han människor.
Jag tänker på barnen han plockade upp och välsignade, jag tänker på alla Han mättade, alla han botade. Han visade på Gud, på Guds kärlek.
Ååh, vad jag önskar fler människor ska se, förstå och uppleva Hans kärlek, och Hans syfte med deras liv.
Ååh, vad jag önskar att jag inte ska stå ivägen och skymma sikten för Honom!

Vilken sida av korset är du? Jesus är absolut tillgänglig mitt i vår smutsiga verklighet. Han blir inte förolämpad, chockad av din smuts!
Jag vill inte stå med moraliska pekpinnar, jag vill snarare peka på Jesus Kristus, på korset, på förlåtelsen.

Om du är sugen på att flytta till Småland, varför inte till Vetlanda, bo billigt, bli en del av vår vision och var med och bygg vår kyrka.

Du är varmt välkommen – med kärlek vill vi förmedla hopp som landar i en tro på Jesus Kristus

All Best
Patrik Olofsson
Pastor
Hope Vetlanda